Problems are not stop signs…

Problems are not stop signs…

Jag fortsätter läsa i ”Någonting mer” och där skriver Sarah: ”Jag är fast övertygad om att vi kan förändra vårt öde på det mest förunderliga sätt genom att ta emot också de läxor som skrämmer oss allra mest.”

Hon föreslår att vi ska betrakta de ”demoner” i våra liv som får oss att ”rygga undan av skräck och motvilja”, som bärare av gåvor.

Hon menar att oavsett hur vi väljer att se på vår rädsla – vare sig den bottnar i självförvållade problem eller om vi har trasslat in oss i andras svårigheter, vare sig vi en längre tid har flytt undan krisen eller står mitt uppe i den och inte kan tänka klart finns det bara tre alternativ att välja på:

  1. Vi kan ignorera problemet i hopp om att det ska försvinna. Det kommer det inte att göra.
  2. Vi kan försöka leva med det. Det går inte i längden.
  3. Vi kan ta vara på den gåva rädslan har fört med sig och dra nytta av den. På det sättet kommer vi att ta oss igenom skräcken, och bortom den överraskas vi av glädje.

Ja, det låter ju inte direkt bekvämt och roligt, eller hur? Men jag måste säga att ju mera jag funderar på det, och försöker leva efter det, desto mer övertygad blir jag över att det faktiskt stämmer.

När jag numera känner ett stort motstånd mot något brukar jag försöka tänka ”förmodligen finns det något här att titta på”. Annars hade jag ju inte känt så starkt för det, eller hur? Så nu lyfter jag på den där obehagliga stenen, åtminstone en extra gång. Bara för att vara på den säkra sidan.

Kommentera

