Jag vet inte…

Jag vet inte…

Om vi fortsätter på temat rädslor, hade jag ett litet Aha-ögonblick när jag var iväg och lyssnade på Charlie Söderberg, känd från ”Lyxfällan”. Han har numera ett företag som heter ”Balansekonomi” och då och då åker han runt och har en öppen föreläsning som heter ”Ett rikare liv”. Det är verkligen något som jag rekommenderar. Det var så mycket intressant och lärorikt, och han var så himla roligt att lyssna på.

Något som jag verkligen tog med mig från den kvällen var när han sa, ”ibland är det bra att kunna säga ‘jag vet inte'”.

Det fick mig verkligen att tänka efter, för jag har alltid varit en person som verkligen velat kunna svara ”ja” eller ”nej”. Jag vill inte vela fram och tillbaka. Antingen är det svart eller så är det vitt. Bra eller dåligt. Här eller där.

Men på grund av hans föreläsning, och mycket annat runt omkring, började jag fundera på hur farligt det egentligen är att inte veta… Vad gör det egentligen om jag säger ”jag vet inte. Låt mig fundera på det ett tag.”? Det är väl inget konstigt egentligen, eller? Jag kanske t.o.m. kommer underfund med att jag egentligen inte alls tyckte som jag trodde att jag gjorde. Jag kanske upptäcker att det finns andra sätt att se på saker och ting… Och det är ju precis det som hänt, vilket är himla häftigt!

En ny värld har börjat öppnas, och jag är inte lika svart och vit längre. En gråzon har börjat breda ut sig, och jag börjar känna efter vad JAG faktiskt tycker och tänker, och inte vad jag BORDE tycka och tänka. Nu har jag helt plötsligt lite utrymme till att hinna tänka och känna efter, och inte svara per automatik. DET är en härlig känsla!

Kommentera

