Jag ser dig

Jag ser dig

I lördags gick ”Avatar på tv igen. Jag tycker verkligen om den här filmen. Först och främst tycker jag att den är otroligt vacker att titta på. Vilken natur de byggt upp, fast det är gjort med hjälp av en dator (eller två). Jag tycker också om äventyret i den. Jag är verkligen en allätare när det gäller film, och tycker om den här typen av fantasy när man sveps med i en helt ny värld.

Men mest av allt älskar jag budskapet som genomsyrar hela filmen, och som verkligen kommer fram i deras hälsningsfras ”jag ser dig”.

Googlade runt lite och hittade detta: ”Att se” är en hörnsten i Na’vi-filosofin. Det handlar om att öppna sinnet och hjärtat inför nuet, och ta till sig Pandora (deras planet) som om det vore första gången man upplever den.

Sen såg jag också för flera år sedan det här filmklippet från när James Cameron besöker Oprah, och pratar om Avatar. Himla intressant att höra hur han funderade kring filmen.

Kommentera

