Prioriteringar och tidsbrist

Prioriteringar och tidsbrist

Det började gå upp för mig under hösten att meningen ”jag har inte tid” faktiskt inte stämmer. Jag menar, det har verkligen börjat sätta sig, på riktigt, och låt mig förklara på vilket sätt.

Vi har alla 24 timmar per dygn, 7 dagar i veckan, 12 månader per år. Dessa timmar, dygn och månader väljer vi att fylla med olika saker. Familj, vänner, arbete, hobby, tvätt, städning, matlagning, skola, barnens fritidsaktiviteter m.m.

Så när jag säger ”jag har inte tid” betyder det ju egentligen ”jag prioriterar inte det”. För tid har jag ju. Jag har lika mycket tid som alla andra, men jag väljer hur jag vill spendera de här värdefulla timmarna. Eller gör jag det?

Väljer vi verkligen MEDVETET hur vi ska spendera våra 24 timmar per dygn? Eller blir det lite som det blir, och som det alltid har varit..?

Jag ska i alla fall bli bättre på att uttrycka mig, för att i slutändan inte lura mig själv. För det är nästan så det känns, när jag tänker efter. Så länge jag säger ”jag har inte tid” blir det nästan som att jag lämnar över ansvaret på någon annan. Som om det är någon annan som styr över mina 24 timmar per dygn. Men det är ju faktiskt hela tiden upp till mig. Så numera heter det ”det är inget jag prioriterar (i dagsläget)”.

Jag ska helt enkelt ta tillbaka kontrollen.

Kommentera

